Przygotowanie dziecka do przedszkola

Przygotowanie do przedszkola

Gdy zapada decyzja o wysłaniu naszego dziecka do przedszkola, często zastanawiamy się, czy zrobiliśmy wszystko, by dobrze go przygotować do czekających go przeżyć. Warto już wcześniej popracować nad niektórymi umiejętnościami jak radzenie sobie z samoobsługą (jedzenie, ubieranie, mycie, korzystanie z ubikacji itp.), zabawa z rówieśnikami, zgłaszanie swoich potrzeb. Dobrze jest, aby dziecko wiedziało, że to, co Pani mówi, zwracając się do całej grupy przedszkolaków, dotyczy także jego.

Aby pomóc dziecku w pierwszych trudnych dniach pobytu w przedszkolu, pamiętajmy:

1. Warto przeprowadzić rekonensans i trening przed właściwym rozpoczęciem chodzenia dziecka do przedszkola: oglądnięcie budynku przedszkola, placu zabaw i terenu wokół, trening zostania bez mamy np. u babci lub cioci, wreszcie odwiedzenie przedszkola i zapoznanie się z rozkładem sal (mała „wycieczka” po przedszkolu) oraz personelem.

2. Ubranie dziecka musi być wygodne i nie może sprawiać kłopotów. Unikajmy spodni na szelkach lub z trudnymi do odpięcia guzikami. Rękawy swetra lub bluzki muszą być łatwe do podciągania, a pod sweter dobrze jest założyć bluzkę z krótkim rękawem. Buty i kapcie najlepsze są bez wiązania lub zapinane na rzepy.

3. Chodzenie do przedszkola powinno być traktowane jako sprawa zupełnie naturalna i pewien atrybut dojrzałości – <b>”podobnie jak tata chodzi codziennie do pracy, a siostra do szkoły, ty jesteś już taka duża, że możesz wreszcie chodzić do przedszkola”.</b> Jednocześnie, gdy chodzenie do przedszkola jest dla dziecka koniecznością, należy być konsekwentnym i nie okazywać wobec niego wahania. Powoli zrozumie ono, że przedszkole jest jego „obowiązkiem”, a na pewno już niedługo stanie się dla niego po prostu przyjemnością. Przerywanie rytmu chodzenia do przedszkola kilkoma dniami „odpoczynku” u babci lub cioci przedłuża tylko niepotrzebnie okres adaptacji.

4. Pożegnanie powinno odbywać się bez pośpiechu, a jednocześnie bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania. Pobyt rodzica w sali z dzieckiem, przedłuża tylko niepotrzebnie jego niepokój związany z rozstaniem oraz utrudnia nawiązanie pełnego kontaktu z innymi dziećmi. Najkorzystniej jest pozostawić dziecko pod opieką nauczycielki, która najlepiej zorganizuje mu czas. Dzięki temu nawet bardzo rozpaczające przy rozstaniu dziecko szybko uspokaja się, oswaja i nawiązuje kontakt z rówieśnikami.

5. Decyzji dotyczących jedzenia nie powinno się podejmować za dziecko. Jeżeli dziecko nie ma alergii na daną potrawę lub nie ma innych przeciwwskazań lekarskich, warto zachęcić dziecko do jej zjadania. W towarzystwie rówieśników dzieci najczęściej zjadają wszystko, zapominając, że dotychczas nie lubiły jakiś potraw. Niejednokrotnie domagają się wręcz, by rodzice przygotowywali podobne dania w domu „tak jak w przedszkolu”.

6. Częstym problemem staje się leżakowanie. Prawie wszystkie 3-4-latki, a większość 5-latków zasypia podczas poobiedniego odpoczynku. Leżakowanie to doskonały czas na relaks, wyciszenie, odpoczynek po zwykle pełnym aktywności okresie przedobiednim obfitującym w różnorodne zajęcia i zabawy. Dla dzieci bardzo niechętnych z początku do leżakowania, przedszkole zwykle jest w stanie zapewnić inny rodzaj opieki w tym czasie, ale widząc odpoczywających kolegów i koleżanki, takie dziecko z czasem też chce robić to samo. W tej sprawie również nie należy z góry decydować za dziecko.

7. Dobrym pomysłem jest zabranie do przedszkola ulubionej zabawki – przytulanki. Poprzez kontakt z czymś bliskim, przypominającym dom, stwarza się dziecku poczucie bezpieczeństwa.

8. W rozmowach o przedszkolu starajmy się podkreślać jego dobre strony, nie odbierając jednak dziecku prawa do własnej oceny życia przedszkolnego. Nie należy przekonywać dziecka na siłę i za wszelka cenę, że Jasiu, który ciągnie wszystkich za włosy nie jest zły, choćby był synem naszej najbliższej przyjaciółki, a barszczyk, którego dziecko zawsze nie lubiło, to najcudowniejsza zupa na świecie. Dobrze jest pozwolić dziecku się wyżalić i podtrzymać go na duchu. Warto rozpoznać sytuacje trudne i podpowiedzieć sposoby ich rozwiązania. Korzystną rzeczą jest przedyskutowanie postępowania w różnych, trudnych sytuacjach, które mogą się zdarzyć w przedszkolu. Dziecko powinno wiedzieć, że może w takich chwilach zaufać swojej Pani tak samo jak mamie.

9. Warto nawiązać dobry kontakt i stałą współpracę z nauczycielkami danej grupy. Warto dowiadywać się o różne sprawy dotyczące pobytu dziecka w przedszkolu: jak zjadło posiłki, czy dobrze się bawiło, jak wyglądają jego kontakty z rówieśnikami, czy umie współpracować w grupie, czy wykonuje polecenia, czy były jakieś problemy wychowawcze, oraz jak radzi sobie podczas zajęć (plastycznych, ruchowych itd.). Trzeba zapytać się także o to, nad czym dobrze byłoby popracować w domu.

10. Pamiętajmy, że opinie i uwagi nauczycielek, zwłaszcza te trudne przez nas do zaakceptowania, nie są wynikiem negatywnego stosunku do naszego dziecka, ale głównie wynikają z troski o naszą pociechę, na którą my jako rodzice patrzymy zawsze „przez różowe okulary”. Należy pamiętać, że przedszkole jest naszym partnerem we właściwym kształtowaniu osobowości naszego dziecka. Wiedza i umiejętności zdobyte w przedszkolu powinny być utrwalane i pogłębiane w domu. Szczególnie powinniśmy popracować nad tą sferą umiejętności, która dziecku stwarza wyraźne problemy. Potrzebne jest tutaj długofalowe, systematyczne zaangażowania ze strony rodziców. Pobyt w przedszkolu jest tylko jednym z etapów w życiu naszego dziecka. Należy zdać sobie sprawę z tego, że nie będzie on przebiegał całkiem gładko i przyjemnie. Warto jednak dołożyć wszelkich starań, aby potencjalne trudności były drobne, nie urosły do rangi problemu i nie przyćmiły tego wspaniałego okresu w życiu człowieka, jakim jest tzw. wiek przedszkolny, wspominany zwykle, jako jeden z najradośniejszych okresów naszego życia.

Opracowała Maria Wójcik – Plata

About Author

Related posts

Pierwsze dni dziecka w przedszkolu

Drodzy Rodzice Ważne, aby w pierwszych dniach przedszkola… Odprowadzać dziecko osobiście do przedszkola. Dać dziecku ulubioną przytulankę, zdjęcie mamy. Nie spieszyć się rano, posiedzieć z dzieckiem.przytulić, zapewnić, ze się po nie wróci. Pozwolić i pomóc dziecku wyrazić różne uczucia: smutek, złość, czy radość z chodzenia do przedszkola. Pożegnać się...

Read More

Procedury współpracy logopedy i rodzica w terapii logopedycznej

Sprawne mówienie to umiejętność szczególnie ważna dla każdego dziecka. Wszelkie, nawet niezbyt rażące wady wymowy mogą w sposób istotny ważyć o losach Państwa dzieci. Niejednokrotnie są źródłem niepowodzeń szkolnych. Mogą nawet zamykać im drogę do wielu atrakcyjnych zawodów. Nienaganna wymowa wchodzi w zakres podstawowych wymagań, stawianych między innymi kandydatom...

Read More

Prośba dziecka

Prośba Twojego dziecka 1. Nie psuj mnie. Dobrze wiem, ze nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony 2. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuje – poczucia bezpieczeństwa 3. Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz mi pomóc zwalczyć zło,...

Read More