KONCEPCJA PRACY I ROZWOJU NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA MORENOWY RAJ W GDAŃSKU
Podstawa prawna
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
– ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności
w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
– Statucie Niepublicznego Przedszkola Morenowy Raj w Gdańsku,
– rozporządzeniu MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego
(Dz.U. Nr 168, poz. 1324).
Baza przedszkola
Placówka zlokalizowana jest w Gdańsku, na parterze budynku mieszkalnego przy ul. Marusarzówny 17. Posiada trzy sale dydaktyczne, bogato wyposażone w pomoce do zajęć i twórczej aktywności. Przedszkole dysponuje własną kuchnią, placem zabaw, salą logopedyczną, biblioteką.
Wizja przedszkola
1. Przedszkole preferuje pracę indywidualną i w małych zespołach, dlatego też każdy nauczyciel:
a) chroni oryginalność myślenia dziecka,
b) nie poleca, nie nakazuje, ale proponuje,
c) nie wyjaśnia nadmiernie i nie wyręcza,
d) daje dziecku szansę na znalezienie własnej drogi dochodzenia do rozwiązania problemu,
e) nie ponagla, daje dziecku czas na samodzielne uporanie się z zadaniem.
2. Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
3. Edukacja dzieci ukierunkowana jest na uzyskanie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tą gotowość, prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka.
4. Oferty edukacyjne stwarzają warunki do twórczości, rozwijania umiejętności i kształtowania samodzielności oraz wartości moralnych.
5. Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom sukcesy rozwojowe.
6. Placówka promuje swoje osiągnięcia i ma dobrą opinię w środowisku lokalnym.
7. Przedszkolaki posługują się różnymi sposobami ekspresji słownej, muzycznej, ruchowej, plastycznej i teatralnej.
8. Dzieci poznają przyrodę, uczą się ją rozumieć i szanować, a także korzystać z jej zasobów.
9. Przedszkolaki uczą się odróżniać dobro od zła.
Misja Przedszkola
Każdemu dziecku zapewniamy wszechstronny i bezpieczny rozwój zgodny z jego indywidualnym tempem, w harmonii z otaczającym światem .
Cele strategiczne
1. Przedszkole wzmocni efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
2. Przedszkole udoskonali procesy zachodzące w przedszkolu.
3. Przedszkole utrzyma wysoką pozycję w środowisku lokalnym.
4. Przedszkole usprawni swoje funkcjonowanie, opierając je na współpracy rodziców z nauczycielami.
5. Dzieci czują się bezpiecznie w przedszkolu.
6. Przedszkolaki rozwijają się twórczo.
7. Dzieci są samodzielne w podejmowaniu różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju.
8. Absolwenci przedszkola są dobrze przygotowani do podjęcia nauki w szkole.
Adaptacja nowych dzieci
I etap (czerwiec) – zapoznanie ze sposobami przygotowania dzieci do pozostawienia ich w przedszkolu i programem adaptacyjnym,
II etap (czerwiec – sierpień) – cykl wizyt w przedszkolu- wspólne gry i zabawy, poznanie wyposażenia przedszkola (kąciki tematyczne),
III etap (wrzesień) – zabawy w sali i ogrodzie przedszkolnym służące poznaniu się oraz integracji grupy
Zasady współpracy z rodzicami
1. Przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania
i przyczyn ewentualnych niepowodzeń.
2. Informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno- pedagogicznej i innej.
3. Włączanie rodziców do podejmowania działań na rzecz przedszkola.
4. Szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
5. Tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka.
Formy współpracy z rodzicami:
1. Konsultacje indywidualne z nauczycielami.
2. Prowadzenie kącika dla rodziców (informacje, eksponowanie prac,).
3. Organizacja uroczystości, konkursów.