ĆWICZENIA KOREKCYJNE DLA DZIECI
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH DO ZASTOSOWANIA W DOMU DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM PŁASKOSTOPIE, STOPY PŁASKO-KOŚLAWE

ĆWICZENIE 1 Wysyp z wiaderka na kocyk wszystkie klocki, kamyki, kasztany, kawałki sznurka, kuli waty, gałganki oraz inne „skarby”. Usiądź na krześle, chwytaj palcami stóp leżące drobiazgi i wkładaj je z powrotem do wiaderka. Mniejsze podnoś jedną nogą, większe – obiema. Nie śpiesz się. na pewno ci się uda. Nogi nie są tak zdolne jak ręce, ale też dużo mogą się nauczyć.

ĆWICZENIE 2 Usiądź na kocyku, przechyl się nieco do tyłu i oprzyj ręce szeroko za plecami lub podeprzyj dłońmi biodra. Nogi wyciągnij do przodu i złącz. Wykonuj stopami powolne ruchy w kierunku podłogi i do siebie, w dół i w górę (stopy robią pa… pa… jak ręce przy pożegnaniu. Następnie ugnij nogi i spróbuj kilka razy rozstawić i ściągnąć palce stóp jak wachlarzyk.

ĆWICZENIE 3 Połóż się na plecach z rękoma odsuniętymi na bok, unieś ugięte nogi i rozchyl na boki kolana. Zwróć stopy podeszwami do siebie tak, aby powstało okienko. Staraj się bić brawa stopami podobnie jak rękoma.

ĆWICZENIE 4 Usiądź na kocyku, podeprzyj się rękoma z boku. Kolana rozchyl na boki tak, aby podeszwy stóp „patrzyły’ na siebie. Palcami obu stóp trzymaj dwa ołówki. na jeden ołówek nałóż małe kółeczko wycięte z kartonu, a drugim staraj się je zdjąć. Twoje stopy robią na drutach, jak mama lub babcia.

ĆWICZENIE 5 Usiądź na kocyku, odchyl się trochę ku tyłowi i podeprzyj rękoma biodra. Nogi wyprostuj w kolanach i nieco oddal od siebie, zrób mały rozkrok. Powoli zbliżaj stopy do siebie tak, aby się spotkały podeszwami (stopy się całują).

ĆWICZENIE 6 Usiądź na kocyku, przechyl się do tyłu i podeprzyj dłońmi biodra. Wyprostuj plecy. Chwyć podeszwami stóp leżący kręgiel i staraj się ustawić go pionowo. To ćwiczenie nie jest wcale takie łatwe i wymaga zręczności, ale nie zniechęcaj się . Na pewno się uda!

ĆWICZENIE 7 Połóż się tyłem na kocyku. trzymając mocno stopami woreczek wyciągnij ręce do przodu lub ułóż wzdłuż tułowia. Turlaj się w takiej pozycji jak kloc drzewa – w jedną stronę , a potem w drugą. Gdy poczujesz zmęczenie, połóż się na brzuchu, oprzyj brodę na złożonych dłoniach i oddychaj chwile przez nos.

ĆWICZENIE 8 Usiądź na krześle, rękoma przytrzymaj się jego bocznej krawędzi, wyprostuj plecy. Unieś jak najwyżej pięty do góry i wolno rozpocznij małymi kroczkami „spacer” do przodu. Idź tak daleko, aż stopy prawie płasko dotkną podłogi, następnie cofnij je do tyłu. Przy wykonywaniu tego ćwiczenia nogi powinny być złączone, a pięty jak najbliżej siebie.

ĆWICZENIE 9 Połóż się na plecach lub usiądź. Obejmij stopę rękoma tak, abyś mógł zobaczyć jej podeszwę – będzie to twoje lusterko, w którym można się przeglądać. Zrób to samo z drugą stopą. Przeglądaj się raz w jednym, raz w drugim lusterku. A może potrafisz tak ustawić stopy, aby powstało z nich jedno duże lustro?

ĆWICZENIE 10 Usiądź na krzesełku. Połóż szarfę przed jedną nogą. Chwyć palcami stopy leżącą szarfę i podciągnij kawałek pod podeszwę, następnie chwyć kolejny kawałek i znów podciągnij. Rób to tak długo, aż cała szarfa zniknie pod twoją stopą (zostanie „połknięta”). To samo ćwiczenie wykonaj drugą stopą. Spróbuj też ćwiczyć obiema nogami równocześnie. Nie odrywaj pięt od podłogi i nie przesuwaj ich.

ĆWICZENIE 11 Usiądź na kocyku, podeprzyj się z tyłu rękoma. Obracaj stopami leżącą na podłodze laskę, niech kręci się dookoła siebie jak bąk. Jeśli udało ci się w jedną stronę, spróbuj także w odwrotnym kierunku. Staraj się obracać laskę w jej środkowej części.

ĆWICZENIE 12 Usiądź na kocyku. Palcami stopy chwyć leżącą chusteczkę i połóż się na plecach. Powtórz to samo drugą nogą. Chusteczka nie powinna wypaść, trzymaj ją więc mocno wszystkimi palcami. A może spróbujesz ćwiczyć równocześnie obie nogi? Wykorzystaj wówczas dwie chusteczki.

ĆWICZENIE 13 Usiądź na podłodze, podeprzyj się łokciami. Ujmij piłkę stopami jak rękoma i przechylając się do tyłu, unieś piłkę jak najwyżej. Licz głośno sprawdzając, jak długo potrafisz utrzymać ją w górze. Następnie, zginając nogi, pozwól piłce upaść na podłogę, odpocznij chwilę i powtórz ćwiczenie jeszcze raz.

ĆWICZENIE 14 Usiądź na kocyku i chwyć rękoma jedną nogę w pobliżu stopy tak, aby podeszwa była zwrócona do środka i by można było się w niej „przeglądać” jak w lusterku. Powoli, nie szarpiąc nogi, dotknij palcami stopy kolejno: brody, nosa, czoła, uszu i barków. Ćwicz na przemian, raz jedną, raz drugą nogę.

ĆWICZENIE 15 Usiądź na kocyku. Chwyć palcami stopy lub obu stóp leżący na podłodze woreczek i steraj się go wrzucić do obręczy. Początkowo siadaj w niedużej odległości od celu, a w miarę nabierania wprawy w coraz celniejszym rzucaniu, możesz odległość zwiększyć. Zagraj mecz z kolegami, np. kto będzie miał więcej trafnych rzutów na 6 prób, ten wygrywa.

ĆWICZENIE 16 Usiądź na kocyku, ręce oprzyj z tyłu. Chwyć piłkę stopami tak, aby obejmowały ją wszystkie palce. Ugnij uniesione nogi w biodrach i w kolanach. Nie wypuszczając piłki, obracaj się dookoła własnej osi. Pomagaj sobie przy tym, odpychając się rękoma od podłogi.

ĆWICZENIE 17 Usiądź na brzegu krzesełka, ręce oprzyj z tyłu. Chwyć palcami stopy leżący na podłodze woreczek i przenieś go na kolano drugiej nogi. Po chwili zrzuć woreczek stopą na podłogę. To samo ćwiczenie wykonaj używając drugiej stopy i drugiego kolana.

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH DO ZASTOSOWANIA W DOMU DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM WADA – PLECY OKRĄGŁE

1. PŁYWANIE NA PLECACH Przybory i przyrządy: zbędne Przebieg: Leżenie na plecach z wyprostowanymi i złączonymi nogami i rękoma wzdłuż tułowia. Na hasło: Płyniemy na plecach – podnoszenie równocześnie obu wyprostowanych rąk do pionu i opuszczanie ich na podłogę przy głowie, a następnie przesuwanie po podłodze w kierunku tułowia (pływanie żabką na plecach). Po 10-15 s hasło: Odpoczywamy – oddychanie w bezruchu. Czas trwania zabawy – około 2 minuty. Oddziaływanie korekcyjne:
odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego, rozciąganie mięśni piersiowych, wzmacnianie mięśni ściągających łopatki.

2. WBIJANIE GWOŹDZI Przybory i przyrządy: zbędne Przebieg: Leżenie na brzuchu z dłońmi pod brodą. Na hasło: Wbij gwóźdź – unoszenie rąk nad podłogę i imitowanie ruchów wbijania gwoździa młotkiem w podłogę przed sobą. Jedna ręka „trzyma gwóźdź”, druga „młotek”, rytmicznymi ruchami uderzanie młotkiem w gwóźdź. Po 10 uderzeniach, hasło: Odpoczynek – leżenie bez ruchu 5-10 s, głęboki oddech. Następnie powtórzenie ćwiczenia ze zmianą rąk. Oddziaływanie korekcyjne:
odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego, wzmocnienie prostownika grzbietu odcinka piersiowego, wzmocnienie mięśni karku.

3. LOT SAMOLOTU Przybory i przyrządy: zbędne Organizacja i przebieg: Leżenie na brzuchu z dłońmi po brodą. Nogi wyprostowane i złączone. Na hasło: Samolot leci – przenoszenie wyprostowanych rąk w bok i unoszenie ich jak najwyżej, z jednoczesnym uniesieniem głowy. W tym samym czasie nisko unoszone są wyprostowane nogi. Taką pozycję należy utrzymać przez 3-6 s. Na hasło: Samolot ląduje – opuszczenie rąk i nóg, powrót do pozycji wyjściowej. Czas trwania zabawy: 2 minuty. Oddziaływanie korekcyjne:
odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego, wzmocnienie mięśnia prostownika grzbietu, wzmocnienie mięśni karku, wzmocnienie mięśni ściągających łopatki, wzmocnienie mięśni kulszowo-goleniowych.

4. DZIĘCIOŁ SIEDZĄCY Przybory i przyrządy: bębenek lub rodzic klaszcze Przebieg: Siad skrzyżny w pozycji skorygowanej. Na hasło: Dzięcioł kuje – szybkie pochylenie głowy w przód i wyprostowanie jej, naśladowanie dzięcioła stukającego w korę drzewa. Tułów przez cały czas jest wyprostowany i nieruchomy. Ruch dotyczy tylko głowy. Tempo wykonywania ruchów głową dyktuje rytm bębenka. Czas trwania zabawy: około 2 minut. Oddziaływanie korekcyjne:
wzmocnienie prostownika grzbietu odcinka piersiowego, wyrobienie nawyku prawidłowej postawy.

5. DZIĘCIOŁ LEŻĄCY Przybory i przyrządy: woreczek, bębenek lub klaskanie rodzica Przebieg: Leżenie na brzuchu, nogi wyprostowane i złączone. Ręce wzdłuż tułowia, broda oparta na woreczku. Na hasło: Dzięcioł kuje – uniesienie głowy i opuszczenie jej, dotknięcie lekko nosem woreczka, naśladowanie dzięcioła stukającego w korę drzewa. Tempo wykonywania ruchów głową dyktuje rytm bębenka. Zabawa trwa około 1,5 minuty. Oddziaływanie korekcyjne:
wzmocnienie prostownika grzbietu odcinka piersiowego, odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego, wzmocnienie mięśni karku.

6. ODPOWIADANIE RUCHAMI GŁOWY Przybory i przyrządy: zbędne Przebieg: Siad w półkolu skrzyżnie z rękoma ułożonymi w „skrzydełka”, twarzą do prowadzącego, który zadaje pytania, np. Czy teraz jest noc?, Czy świeci słońce?, Czy pada deszcz? itp. Dzieci odpowiadają ruchami głowy: w płaszczyźnie strzałkowej (ruchy potakiwania), w płaszczyźnie poprzecznej (ruch przeczenia). Ruchy głowy muszą być obszerne, a tułów jest nieruchomy. Zabawa trwa około 2 minut. Oddziaływanie korekcyjne:
zwiększenie ruchomości odcinka szyjnego kręgosłupa, wzmocnienie mięśni ściągających łopatki, nauka utrzymania pozycji skorygowanej.

7. SPŁOSZONE WRÓBELKI Przybory i przyrządy: zbędne Organizacja i przebieg: Siad skrzyżny w wyznaczonym miejscu sali – gnieździe, w pozycji skorygowanej ze „skrzydełkami”. Na hasło: Wróbelki fruwają – powstanie, wyjście z „gniazda” i bieg po sali we wspięciu na palcach z jednoczesnym „machaniem skrzydełkami”. Na hasło: Jastrząb – powrót do „gniazda” do pozycji wyjściowej. Zabawę powtórzyć 3-5 razy. Oddziaływanie korekcyjne:
utrwalenie nawyku pozycji skorygowanej, wzmocnienie mięśni ściągających łopatki.

8. ŻUK TOCZY KULKĘ Przybory i przyrządy: piłka Przebieg zabawy: dziecko w pozycji na czworakach toczy piłkę głową. Zabawę powtórzyć 5 razy. Oddziaływanie korekcyjne: – odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego, – wzmocnienie mięśni karku, – wzmocnienie mięśnia prostownika grzbietu odcinka piersiowego,

9. SCHOWAJ SIĘ ZA STOŁECZKIEM Przybory i przyrządy: stołeczek Przebieg: dziecko znajduje się w siadzie klęcznym przy stołeczku, ręce wyprostowane, dłonie oparte o stołeczek. Na hasło – schowaj się – dziecko wykonuje opad tułowia przód, tak aby plecy były poniżej wysokości stołeczka. Na hasło – popatrz na mnie – dziecko wraca do pozycji wyjściowej i patrzy na rodzica, który siedzi z drugiej strony stołeczka. Zabawa trwa 1,5 minuty. Oddziaływanie korekcyjne: – odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego, – rozciąganie mięśni piersiowych, – wzmacnianie mięśni grzbietu odcinka piersiowego, – wzmacnianie mięśni karku.

10. NOSZENIE WODY Przybory i przyrządy: laska lub kijek długości 80-100 cm Przebieg: dziecko trzyma w dłoniach przed sobą laskę lub kijek. Na hasło – nabieramy wodę – dziecko imituje nabieranie wody do prawego wiadra a potem do lewego. Na hasło – zanosimy wodę – podnoszą laskę w górę, przenoszą ją w tył i opierają na plecach. Następnie powoli idą w wyznaczonym kierunku. Na hasło – odstawiamy – przenoszą laskę przed siebie. Zabawa trwa 2 minuty. Oddziaływanie korekcyjne: – rozciąganie mięśni piersiowych

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH DO ZASTOSOWANIA W DOMU DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM WADA – SKOLIOZA

1. POPATRZ PRZEZ OBRĘCZ Przybory i przyrządy: 1 mała obręcz Przebieg: Leżenie na podłodze na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Obręcze trzymane pionowo w dłoniach. Na hasło: Popatrz przez obręcz – uniesienie rąk z obręczą nad podłogę blisko głowy i patrzenie przez nią na prowadzącego. Na hasło: Odpocznij – położenie obręczy i rąk na podłodze. Zabawę można powtórzyć 3-5 razy. Oddziaływanie korekcyjne:
odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego, elongacja kręgosłupa, wzmocnienie prostownika grzbietu odcinka piersiowego, wzmocnienie mięśni ściągających łopatki, wzmocnienie mięśni karku.

2. KAPELUSZ Przybory i przyrządy: 1 plastikowy lub tekturowy krążek Przebieg: Leżenie na brzuchu, trzymanie w dłoniach krążka. Na hasło: Załóż kapelusz – podniesienie rąk i głowy nad podłogę, przeniesienie krążka nad głowę i ułożenie go jak kapelusz. Łokcie powinny być w górze, ustawione szeroko. Na hasło: Zdejmij kapelusz – przeniesienie krążka w przód i położenie go na podłodze. Zabawę można powtórzyć 3-5 razy. Oddziaływanie korekcyjne:
odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego, wzmocnienie prostownika grzbietu odcinka piersiowego, wzmocnienie mięśni ściągających łopatki, wzmocnienie mięśni karku.

3. DOTKNIJ LASKI LEŻĄC Przybory i przyrządy: 1 laska gimnastyczna lub kijek Przebieg: Leżenie na brzuchu z rękoma wyciągniętymi przed siebie. Rodzic podchodzi do dziecka, które wyciągając się daleko przed siebie, stara się dotknąć laski obiema dłońmi. Laskę przesuwamy coraz dalej aby dziecko mogło wyciągnąć tułów jak najdalej. Zabawa powtarzamy 3 razy. Oddziaływanie korekcyjne:
odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego, czynna elongacja kręgosłupa, wzmocnienie prostownika grzbietu odcinka piersiowego, wzmocnienie mięśni karku.

4. RYBKI W STAWIE Przybory i przyrządy: 1 kocyk lub ręcznik Przebieg: Leżenie na brzuchu na kocyku, nogi wyprostowane i złączone. Ręce ugięte w łokciach i oparte dłońmi o podłogę. Palce rąk skierowane do środka. Na hasło: Rybki pływają – odpychanie się dłońmi od podłogi, ślizganie się po podłodze, jak rybki pływające w stawie. Zabawa trwa około 2 minut. Oddziaływanie korekcyjne:
odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego, wzmocnienie prostownika grzbietu odcinka piersiowego, wzmocnienie mięśni ściągających łopatki.

5. KWIATEK ROŚNIE Przybory i przyrządy: zbędne Przebieg: dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło – kwiatek rośnie – dziecko powoli prostuje tułów, na hasło – kwiatek wyciąga się do słońca – wyciąga ręce w górę jak najwyżej, na hasło – kwiatek więdnie– wraca do pozycji wyjściowej. Zabawa trwa 2 minuty. Oddziaływanie korekcyjne:
elongacja kręgosłupa, wzmocnienie prostownika grzbietu odcinka piersiowego, wzmocnienie mięśni karku.

6. ZDMUCHNIJ ŚWIECZKĘ Przybory i przyrządy: zbędne Przebieg: dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym z rękami ułożonymi w skrzydełka, dłonie są zaciśnięte a jeden palec wyprostowany i skierowany do góry jest „zapaloną świeczką”. Na hasło – zdmuchnij świeczkę – dziecko nie skręcając tułowia obraca głowę w lewo i zdmuchuje świeczkę, następnie w prawo i zdmuchuje drugą świeczkę. Proszę zwrócić uwagę na mocny, długi wydmuch. Zabawa trwa 2 minuty. Oddziaływanie korekcyjne:
utrwalenie nawyku postawy skorygowanej w siadzie, ćwiczenie oddechowe, wzmocnienie mięśni ściągających łopatki.

7. BUDOWANIE DOMU Przybory i przyrządy: zbędne Przebieg: dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym z dłońmi na kolanach. Plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę. Na hasło – budujemy dom – dziecko ustawia ręce w skrzydełka, na hasło – budujemy parter – prawa dłoń nad głowę, na hasło – budujemy pierwsze piętro – lewa dłoń na prawą dłoń, na hasło – budujemy drugie piętro – przenoszą prawą dłoń nad lewą. Budujemy tyle pięter aż dziecko maksymalnie wyciągnie ręce w górę. Wtedy rodzic mówi – budujemy dach – dziecko wyciąga ręce maksymalnie tworząc z dłoni dach. Zabawę powtarzamy 3 razy. Oddziaływanie korekcyjne: – czynna elongacja kręgosłupa

8. KLAŚNIJ Z TYŁ, KLAŚNIJ PRZED SOBĄ Przybory i przyrządy: zbędne Przebieg: dziecko leży na podłodze na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi, twarzą do rodzica. Ręce wyprostowane w bok, uniesione lekko nad podłogą. Na hasło – klaśnij przed sobą – klaszcze 5 razy przed sobą, na hasło – klaśnij z przodu – klaszcze 5 razy nad biodrami, na hasło – klaśnij z tyłu – klaszcze 5 razy za głową. Ręce przez cały czas nie mogą dotykać podłogi. Zabawę powtarzamy 3 razy. Oddziaływanie korekcyjne: – odciążenie kręgosłupa, – wzmocnienie mięśni grzbietu, – wzmocnienie mięśni karku, – wzmocnienie mięśni ściągających łopatki.

9. SAMOLOT – RAKIETA – ODRZUTOWIEC Przybory i przyrządy: zbędne Przebieg: dziecko leży na podłodze na brzuchu z nogami wyprostowanymi i złączonymi, twarzą do rodzica, ręce pod brodą. Na hasło – samolot – przenoszą ręce wyprostowane w bok. Na hasło – rakieta – przenoszą ręce w przód. Na hasło – odrzutowiec – przenoszą ręce skośnie w tył. Przez cały czas ręce są nad podłogą. Hasła zmieniamy 10 razy. Zabawę powtarzamy 3 razy z odpoczynkiem. Oddziaływanie korekcyjne: – odciążenie kręgosłupa, – wzmocnienie mięśni grzbietu, – wzmocnienie mięśni karku, – wzmocnienie mięśni ściągających łopatki.

10. UTRZYMAJ WORECZEK NA GŁOWIE Przybory i przyrządy: woreczek z grochem Przebieg: dziecko daje woreczek na głowę i chodzi z nim po pokoju, na hasło – siądź – siada w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej ze „skrzydełkami”. Na hasło – wstań – wstają i chodzą po pokoju. Wszystkie polecenia mają być wykonane tak aby woreczek nie spadł z głowy. Zabawa trwa 4 minuty. Oddziaływanie korekcyjne: – elongacja kręgosłupa, – utrwalenie nawyku prawidłowej postawy

 

Przedruk z portalu www.literka.pl, autor mgr Małgorzata Rajnoga